CE-mærkede støjskærmsløsninger til veje, broer og jernbaner. Pladernes lave vægt og den hårde overflade gør Hammerglass til et populært valg både ved projektering og ved udskiftning af glas. Nanoteknologi bidrager til at tilsmudsninger fra udstødningsgasser, olie og asfalt ikke sætter sig så fast som på sædvanligt glas. Den estimerede levetid er sat til mere end 40 år. Hammerglass støjskærme findes i brorækværker og trafikdelere samt langs veje og jernbanelinjer i Sverige, Norge og Finland.

STØJSKJÆRME
CE-mærkede støjskærme til veje, broer og jernbaner
CE-MÆRKEDE LØSNINGER
Støjskærme langs veje skal være CE-mærkede i henhold til EN 14388 – uanset om de er af træ, aluminium, glas eller plast. Den eneste undtagelse fra kravet om CE-mærkning er skærme, der er bygget på stedet af løst tømmer. Er elementerne derimod produceret på en fabrik, skal skærmen være CE-mærket. At en skærm er CE-mærket betyder dog ikke automatisk, at der er tale om et kvalitetsprodukt, eller at den lever op til de krav, som kunden ønsker opfyldt. Formålet med CE-standarden er, at det skal være nemmere at stille krav, da alle produkter er blevet testet eller beregnet ud fra samme målestok, men kravene skal specificeres for at kunne give mening i forhold til det leverede produkt. Vores støjskærme er CE-mærkede efter gældende standard.
HAMMERGLASS | STØJDÆMPNING |
Hammerglass 8 mm | 31 dB RW |
Hammerglass 10 mm | 32 dB RW |
Hammerglass 12 mm | 34 dB RW |
Hammerglass 15 mm | 35 dB RW |
Hammerglass 17 mm | 36 dB RW |
Støjdæmpning HMG 12 mm + Hammerfoam 55 mm | 37 dB RW 31 dB DLR |
STOLPER OG FASTGØRELSESYSTEMER
Vi har en bred portefølje af stolper og monteringsløsninger, der kan tilpasses alt efter, hvordan skærmen skal placeres og monteres. Stolperne kan forankres i en bros rækværk, på sokler eller på en mur – og styrken beregnes ud fra højde og påvirkning. Hammerglass-pladerne er oftest 12 mm tykke. Inden pladerne tilskæres måles hvert enkelt afsnit individuelt, hvilket muliggør en produktion af skærme, som følger terrænets niveau. Derfor behøves støjskærmen ikke trappes ved niveauforandringer. Højden og udformningen tages frem for hvert enkelt projekt. Pladerne sikres, hvis nødvendigt, med en wire eller med gennemgående bolte. Pladerne kan også forsynes med et mønster, i reglen et opalt påtryk mod fuglekollisioner.
SYSTEM STOLPEFRI
Se, men ikke høre! Vores nye CE-mærkede støjskærm bruges i Førbifart Stockholm-området og er selvbærende. Ved at bukke Hammerglass-pladerne, hvor der faktisk skulle have været en stolpe, bliver skærmen i sig selv så stiv, at der ikke behøves stålstolper mellem glaspladerne.
Skærmen er udstyret med tynde fuglebeskyttende striber, der ikke kan ses på afstand, men som stadig vil blive registreret af fuglene. Resultatet er en næsten usynlig støjskærm!
TEKNISK SPECIFIKATION STOLPEFRI | |
Maks bredde | 500 mm |
Maks højde | 5500 mm |
Stålvinkel vandret del | 450x400x15 mm |
Stålvinkel lodret del | 450x(400-600)x15 mm |
Tykkelse Hammerglass-plader | 12 mm |
Kan udstyres med mønster mod fuglekollisioner |
Ja |
Støjdæmpningsklasse | B3 (12 mm) |
Støjdæmpning 12 mm |
34 dB RW 30 dB DLR |
Støjdæmpning 15 mm |
35 dB RW |
Støjdæmpning 17 mm |
36 dB RW |
SYSTEM GROUND-2
Komplet CE-mærket system til montage i boltgruppe i terræn eller på mur, langs vej eller jernbanespor. Kan leveres i op til 6 meters højde.
Varmgalvaniserede firkantstolper med fodplade til bundmontage. Kan monteres på støttemur eller med jordspyd. Hammerglass-pladerne klemmes ind mellem en VKR-stolpe og en kraftig klemmeprofil samt sikres, om nødvendigt, med en wire i overkanten. Hammerglass-pladerne monteres på indersiden af stolperne (mod vejen).
Ved montage på boltgruppe i terræn kan skærmene med fordel nedgraves ca. 20 cm for at at forhindre støjspredning under skærmen. Ved montering langs jernbanen forsynes alle skærme med jordingsskinner, og hvert element jordes separat. Et 45-graders ombuk i toppen af Hammerglass-pladerne afstiver konstruktionen og bidrager samtidig til effektiv reduktion af lavfrekvent støj fra tog.
Skærmene kan forsynes med et mønster mod fuglekollisioner.
TEKNISK SPECIFIKATION GROUND-2 | |
Maks bredde
|
2000 mm
|
Maks skærmhøjde (ved bredde 2000 mm) |
6000 mm |
Godsdimension VKR |
100x100x6 mm |
Godsdimension U-profil |
44x26x4 mm |
Godsdimension klemmeprofil | 8 mm |
Tykkelse Hammerglass-plader | 12, 15 og 17 mm |
Kan skæres som paralleltrapez |
Ja |
Kan udstyres med mønster mod fuglekollisioner | Ja |
Støjdæmpningsklasse | B3 (12 mm) |
Støjdæmpning 12 mm |
34 dB RW 30 dB DLR |
Støjdæmpning 15 mm | 35 dB Rw |
Støjdæmpning 17 mm | 36 dB RW |
SYSTEM BRIDGE-2
Komplet system til montage på brorækværksstolper langs vej eller jernbanespor. Kan leveres i op til 6 meters højde.
Varmgalvaniserede stolper til sidemontering på brorækværksstolper. Hammerglass-pladerne monteres på ydersiden af stolperne med en udvendig støtteplade og klemmeprofil. Om nødvendigt kan pladerne sikres med wire i overkanten. Montagen udføres fra broens inderside.
Ved montering langs jernbanen forsynes alle skærme med jordingsskinner, og hvert element jordes separat. Et 45-graders ombuk i toppen af Hammerglass-pladerne afstiver konstruktionen og bidrager samtidig til effektiv reduktion af lavfrekvent støj fra tog.
Skærmene kan forsynes med et mønster mod fuglekollisioner.
TEKNISK SPECIFIKATION BRIDGE-2 | |
Maks bredde |
2000 mm |
Maks skærmhøjde (ved bredde 2000 mm) |
6000 mm |
Godsdimension VKR |
100x100x6 mm |
Godsdimension U-profil |
44x26x4 mm |
Godsdimension klemmeprofil | 8 mm |
Tykkelse Hammerglass-plader | 12, 15 og 17 mm |
Kan hældes indad/udad |
Ja |
Kan skæres som paralleltrapez |
Ja |
Kan udstyres med mønster mod fuglekollisioner |
Ja |
Støjdæmpningsklasse | B3 (12 mm) |
Støjdæmpning 12 mm | 34 dB RW 30 dB DLR |
Støjdæmpning 15 mm | 35 dB RW |
Støjdæmpning 17 mm | 36 dB RW |
SYSTEM BRIDGE-3
Komplet CE-mærket system til montage på ydersiden af kantbjælken af en vej- eller jernbanebro. Kan leveres i op til 6 meters højde.
Hammerglass-pladerne klemmes ind mellem en VKR-stolpe og en kraftig klemmeprofil, og kan, om nødvendigt, sikres med wire i overkanten. Normalt vinkles skærmen udad, således at vejrækværkets arbejdsbredde kan opretholdes.
Ved montering langs jernbanen forsynes alle skærme med jordingsskinner, og hvert element jordes separat. Et 45-graders ombuk i toppen af Hammerglass-pladerne afstiver konstruktionen og bidrager samtidig til effektiv reduktion af lavfrekvent støj fra tog.
Skærmene kan forsynes med et mønster mod fuglekollisioner.
TEKNISK SPECIFIKATION BRIDGE-3 |
|
Maks bredde |
2000 mm |
Maks skærmhøjde (ved bredde 2000 mm) |
6000 mm |
Godsdimension VKR |
100x100x6 mm |
Godsdimension U-profil |
44x26x4 mm |
Godsdimension klemmeprofil | 8 mm |
Tykkelse Hammerglass-plader | 12, 15 og 17 mm |
Kan hældes indad/udad |
Ja |
Kan skæres som paralleltrapez |
Ja |
Kan udstyres med mønster mod fuglekollisioner |
Ja |
Støjdæmpningsklasse | B3 (12 mm) |
Støjdæmpning 12 mm | 34 dB RW 30 dB DLR |
Støjdæmpning 15 mm | 35 dB RW |
Støjdæmpning 17 mm | 36 dB RW |
STØJABSORBENT HMG A500
HMG A500 er et komplet støjabsorberende system med en støjdæmpning på 33 dB DLR, beregnet til montering langs vej eller jernbane. Systemet er CE-mærket i henhold til EN 14388.
Monteringsvenlige kassetter i perforeret tyndplade af stål eller aluminium samt mineraluld, 50 cm høje og op til 6 meter brede. Kassetterne er tilpasset forskellige dimensioner af HEA-stolper og kan leveres i enhver RAL-farve. HMG A500 kan også kombineres med transparente kassetter.
TEKNISK SPECIFIKATION HMG A500 | |
Min bredde kassette |
2000 mm |
Maks bredde kassette |
6000 mm |
Højde kassette |
500 mm |
Maks skærmhøjde |
5000 mm |
Tykkelse |
100 mm |
Brandklassificering EN 16727-3 |
Klasse 3 |
Støjdæmpning HMG A500 |
33 dB DLR |
Lydabsorption HMG A500 |
20 dB DLα |
Støjdæmpningsklasse Hammerglass 12 mm |
B3 |
Støjdæmpning Hammerglass 12 mm
|
34 dB RW 30 dB DLR |
STØJABSORBENT HAMMERFOAM
Hammerfoam leveres som et komplet støjabsorberende system til montering på bro, mur, langs veje eller jernbanespor.
Systemet baserer på en færdig monteret Hammerglass Ground- eller Bridge-løsning som kompletteres med en højt absorberende måtte, som klemmes fast på Hammerglass-pladen. Hammerfoam vendes for jernbaner ind mod sporsiden og for veje mod vejsiden. På ydersiden af skærmen sidder den hærværkssikre Hammerglass-plade, som desuden er gravet 20 cm ned i jorden. Hammerfoam kan også bruges som støjdæmper i kombination med andre materialer - for eksempel lakerede stålplader - som i den 400 m lange vejrbeskyttelse på Rosengård station.
Hammerfoam er flammehæmmende, UV-bestandig og ældningsbestandig. Den tåler kemikalier og højtrykrens ved graffitifjernelse. Hammerfoam er ikke vandabsorberende.
TEKNISK SPECIFIKATION HAMMERFOAM | |
Maks bredde i system Ground-2 |
2000 mm |
Maks skærmhøjde (ved bredde 2000 mm) |
6000 mm |
Standard højde Hammerfoam |
1200 mm |
Tykkelse Hammerfoam |
50 mm |
Tykkelse Hammerglass-plader |
12 mm (10, 15, 17) |
Brandklasse DIN 4102 |
Klasse B1 |
Brandklasse EN 13501-1 |
Klasse B, S1-S2, d0 |
Støjdæmpningsklasse Hammerglass 12 mm |
B3 |
Lydabsorptionsklasse Hammerfoam |
A |
Vægtet lydabsorptionsfaktor (αw) Hammerfoam |
0,9 |
Støjdæmpning med kun Hammerglass 12 mm |
34 dB RW 30 dB DLR |
Støjdæmpning HMG 12 mm + Hammerfoam 55 mm |
37 dB RW 31 dB DLR |
ISOLERENDE DÆKKEPROFILER MOT TRÆRÅD OG ELEKTRISK STRØM
På støjskærme og plankeværker langs jernbanespor er overliggere av metalplader direkte ubrugelige set ud fra sikkerhedens synspunkt. En nedfaldet strømførende ledning som kommer i kontakt med metalpladen kan medføre, at hele plankeværket bliver strømførende, hvilket kan have forfærdelige konsekvenser. Her kan man med fordel anvende dækkeprofiler af Hammerglass for at beskytte den underliggende trækonstruktion mod fugt og forrådnelse. Dækkeprofilen er ikke ledende og fremstilles af sort UV-bestandigt Hammerglass som kan tilpasses til en eksisterende eller ny produceret plankeværks-/skærmløsning.
- Isolerende – ikke strømførende
- Lav vægt
- Lang levetid
- Minimal vedligeholdelse
- Omkostningseffektiv
SIKKERHEDSANORDNINGER
Afhængigt af skærmens placering og udformning kan der være behov for at sikre Hammerglass-pladerne mod at blive revet løs fra deres montering, forhindre skærmen i at blive strømførende, beskytte mod fuglekollisioner mv.
- Hammerglass-pladerne sikres med en wire i toppen
- Ved montering ved en jernbane bliver hver enkelt skærm jordet med en separat jordingsskinne
- Den bukkede top giver høj stabilitet og bruges ofte langs jernbaner, hvor der er stor trykbelastning fra de tog, der kører forbi
- Skærmene kan forsynes med trykt mønster for at undgå fuglekollisioner
KONSTRUKTION OG MONTAGE
Kontakt os allerede i idéfasen. Vores konstruktører hjælper gerne med tegninger forslag til funktionelle løsninger. Vi giver gerne tilbud på komplette projekter: Målskårne Hammerglass-plader, stolper, fastgørelsessystemer og montage.
- Pladerne produceres efter mål efter at stålskelettet osv. er færdig monteret
- Færdige løsninger for fastgørelse og montage
- 300 gange stærkere end glas
- Vejer kun halv så meget som glas
- Intet glasbrud
- Minimal vedligeholdelse
- Frit udsyn over omgivelsen